6/15/2014

"Miasto Boga"

Brazylia. Futbol, samba, najsłynniejszy karnawał. To wszystko kojarzy nam się z tym krajem.
Ten obraz zmienia Fernando Meirelles filmem "Cidade de Deus"("Miasto Boga"), szokującą kroniką z życia slumsów Rio De Janeiro.

Na przełomie lat 60 i 70 ówczesne władze zdecydowały, że na obrzeżach Rio powstanie dzielnica dla najbiedniejszych mieszkańców. Wybudowano setki takich samych baraków i wypędzono tam ludzi.

Nie polecam tego filmu dzieciom, jest tu bardzo dużo cierpienia. Cierpienia nie tylko w sensie psychicznym ale także fizycznym. Przez cały film widzimy ciężkie losy dzieciaków tych kilkuletnich i prawie dorosłych. Muszą dorastać w nędzy, wśród wojen między gangami narkotykowymi. Ich przyszłość jest już określona. Albo umrą albo będą zasilać szeregi mafii.  Kokaina, broń, zabijanie , nie ważne ile masz lat i tak cię to czeka. Policja nie reaguje na to jak siedmiolatki zabijają starców albo same giną. Realną władzą są dealerzy. Słowo zabić oznacza wiele. Przeżyć, zjeść, wejść na wyższy stopień hierarchii , zdobyć szacunek, dorosnąć, przeżyć. Niektórzy chcą uciec, nie wszystkim się to udaje.

 Główny bohater Buscape ma szczęście. Chce zostać fotografem, a zdjęcie które zrobił szefowi gangu  trafia na okładkę gazety. Chłopak ma szansę wydostać się z piekła.

Najgorsze jest to, że takie sytuacje nie są fantazją reżyserów, one dzieją się naprawdę. Meirelles przez dwa lata mieszkał w brazylijskim gettcie. Aktorzy w filmie nie są zawodowi, oglądamy zwyczajnych mieszkańców, a nawet autentycznych członków gangu. Myślę, że tytuł filmu jest przewrotny, jest to raczej piekło na ziemi niż miejsce gdzie zasady Boga obowiązują. Prędzej miasto ale jakiegoś boga śmierci.

Anarchię dzielnicy oddaje rozedrgana kamera, a dynamizm ujęcia w slow motion i przyśpieszeniu . Muzyka to typowe latynoamerykańskie rytmy i przeboje lat 70 takie ja np. "Sex machine ".

Film porusza poważny problem socjalny, zachęcam wszystkich do obejrzenia, szczególnie ludzi o mocnych nerwach, ponieważ ostre sceny widzimy na prawie każdym ujęciu.

                                                

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz